tisdag 15 juni 2010

ARBETE

Pappa ville veta lite vad som händer. Så kan berätta just nu jobbar väldigt hårt. Då mamman i familjen är borta. Hon är nämligen i Thailand i tre veckor så betyder att hon tar inte Jannis till dagis. Så jag jobbar ca 10 till 12 timmar varje dag. Jag borde inte jobba mer än 6 normalt. Men som tur jag redan tänkt på det!! Så i mitt kontrakt att man får alltid jobba mer än vad man borde, Familjer vill alltid fuska med sina tider. ( Det som ska stå i Au pair kontrakt är 30 tim veckan, ca 6 timmar om dagen. ) ´Det fick jag även efarenhet av förra familjen, men nu skrivit i mittt nya kontrakt med familjen att om dom vill ha mig mer än sex timmar om dagen så ska jag  extra betalt. Så denna vecka kommer känna bra med extra pengar. ( bra  för o vara Au pair! menas med någon extra hundra lapp.) Så nu jobbar jag nästan en hel dag... OM ska va ärlig så börjar man bli lite orolig hur dom här familjerna som har Au pair hur mycket tid dom egentligen lägger på sina barn...och dom har verkligen tid med sina barn?!

TIPS:
För er alla som vi börja jobba som Au pair ska berätta finns några viktiga saker man ska tänka på. Det e verkligen viktigt med körkort om man inte bor väldigt centralt i en stad!! Jag skulle ändå inte rekomendera bo mer någon annan stanns än mitt i stan.  Med en familj som bor mer centralt kan få mer betalt än 260 euro då mer normalt o få 300 euro! Du ska också komma ihåg att i ditt kontrakt alltid in berätta du vill minst ha busskort som ska betala! för jätte dyrt i tyskland att köp själv eller att betala en enkel biljett!

Sedan kan säga. skriv också i ditt kontrakt om du jobbar över 30 timmar i veckan så ska du få mer betalt. För det e din fritid du tar ifrån o vissa familjer kanske mycket mindre än vad det e. Skriv alltid ner dina tider varje dag så du kan dokumentra att du jobbat över. Även till sak se alltiid till o familjen betalar en tyska kurs för dig också. Se alltid till att du har papper på allt. Det är mitt tips till er som tänker på jobba som Au pair i Tyskland, plus att ni kommer verkligen få enfarenhet genom o jobba som Au pair många bra vänner! =D

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar